ව්‍යුහවාදය(Structuralism)

wilhelm-maximilian-wundt-16-august-1832-neckarau-today-mannheim-31-B6EYB0මනෝවිද්‍යාව මුලින්ම ජීව විද්‍යාව හා දර්ශනය සමඟ වෙන් වූ විද්‍යාව ලෙස ස්ථාපිත වූ විට, මිනිස් මනස හා හැසිරීම විස්තර කිරීම සහ පැහැදිලි කිරීම පිළිබඳ විවාදය ආරම්භ විය. මෙම කාලය තුළ හටගත් මනෝවිද්යාවෙහි මුල්ම ප්‍රධාන පාසල් දෙකක් ව්‍යුහවාදය හා ක්‍රියාකාරීත්වය ලෙස හැඳින්වේ. මනෝවිද්‍යාව ලෙසින් මේ කිසිදු පාසලක් නොපවත්වන නමුත් නූතන මනෝවිද්‍යාව සංවර්ධනය සඳහා වැදගත් දායකත්වයක් ලබා දුන්නේය.

ව්‍යුහවාදය, ක්‍රියාකාරීත්වය සහ මනෝ විද්‍යාව පිළිබඳ මූලාරම්භය
ව්‍යුහවාදයට මුල්ම සිතුවිල්ල ලෙස මතුවූ අතර ව්‍යුහවාදී පාසල සමඟ සම්බන්ධ වූ සමහර අදහස් විලියම් වින්ඩ්ට්ගේ පළමු මනෝ විද්යාත්මක විද්‍යාගාරයේ නිර්මාතෘ විසින් ඉදිරිපත් කරන ලදී.

මනෝවිද්‍යාව තුළ ආධිපත්‍යය සඳහා අනිවාර්යයෙන්ම වෙනත් න්‍යායන් ඉස්මතු විය. ව්‍යුහවාදයට ප්‍රතිචාර දැක්වීමෙන්, ක්‍රියාකාරීත්වය ලෙස හඳුන්වන ඇමරිකානු ඉදිරිදර්ශනය චාල්ස් ඩාවින් සහ විලියම් ජේම්ස් වැනි චින්තකයන්ගෙන් මතු විය.

1906 දී මේරි විටන් කාකාන්ස් විසින් මනෝවිද්යාත්මක සමාලෝචනයක ලිපියක් ප්රකාශයට පත් කරන ලදී. ව්යුහවාදය හා ක්රියාකාරීත්වය එතරම් වෙනසක් නොවූ බව ඇය තර්ක කලේය.

එසේ තිබියදීත්, එක් එක් පාර්ශ්වය අනෙක් පැත්තෙන් අඛණ්ඩව තුරන් විය. විලියම් ජේම්ස් පැවසුවේ ව්යාකෘතිවාදයට “පාසැල් ඕනෑතරම්” තිබුන නමුත් කිසිදු සිතුවිල්ලක් නොතිබූ අතර විල්හෙල්ම් වුන්ට් විසින් විද්යාව වෙනුවට “සාහිත්යය” ලෙස ක්රියාකාරීත්වය ප්රතික්ෂේප කලේය.

අවසානයේදී, මෙම සිතුවිලි දෙකම විසිවන ශතවර්ෂයේ ආරම්භයේ සිට මැද භාගය දක්වා මනෝ චිකිත්සාව තුළ ආධිපත්යය අහිමි විය. චර්යාව , මනෝවිද්යාව , මානවවාදය සහ සංජානනීය මනෝවිද්යාව නැගීම මගින් ප්රතිස්ථාපනය විය.

මෙම මුල් සිතුවිලි විද්යාව මනෝවිද්යාව පාඨමාලාවට බලපෑවේ කෙසේද යන්න අවබෝධ කර ගැනීම සඳහා එක් එක් අයගේ අවධානය යොමු කරමු.

ව්‍යුහවාදය යනු කුමක්ද?
ව්‍යුහවාදය යනු මනෝ විද්යාවේ ප්‍රථම පාසල වන අතර වඩාත් මූලික සංරචකයන් බවට මානසික ක්‍රියාවලීන් බිඳ දැමීම කෙරෙහි අවධානය යොමු කරන ලදි. පර්යේෂකයන් උත්සාහ කළේ ස්වයං විමර්ශනයක් ලෙස හැඳින්වෙන ක්රමයක් භාවිතා කිරීමෙන් සවිඤ්ඤාණිකයේ මූලික අංග තේරුම් ගැනීම සඳහාය.

පළමු මනෝ විද්යාත්මක විද්‍යාගාරයේ නිර්මාතෘ වන විල්හෙල්ම් වුන්ඩ්ට් මෙම කල්පිත විද්යාලය සමඟ බොහෝ විට මෙම කල්පිත විද්යාව විස්තර කිරීම සඳහා ඔහුගේ ශිෂ්යයා වූ එඩ්වඩ් බී.

වන්දුන්ගේ කෘතිය වෙනම විද්යාවක් ලෙස මනෝවිද්යාව ස්ථාපිත කිරීමට දායක වූ අතර, පර්යේෂණාත්මක මනෝවිද්යාව සඳහා ක්රමවේදයක් දායක වූ අතර, වොන්ඩට් ස්වෝත්තමවාදය පිලිබඳ ඔහුගේ මතය යොමු කලේය. ඔහුගේ න්යායන් ඇමරිකා එක්සත් ජනපදයේ දී ටයිචනර් පසුව හඳුන්වා දුන් අදහස්වලට වඩා බෙහෙවින් සාකල්ය විය. ටයිචනර්ගේ ව්යුහවාදය වර්ධනය කිරීම, මනෝ විද්යාවෙහි ප්රථම “පාසල” පිහිටුවීමට උපකාරි විය. එහෙත්, ටිචෙන්ගේ මරණයෙන් බොහෝ කලක් ගත වූයේ නැත.

ව්‍යුහවාදයේ ශක්තීන් සහ විවේචන
වර්තමාන විද්යාත්මක ප්රමිතීන් අනුව, මනසෙහි ව්යුහයන් අධ්යයනය සඳහා භාවිතා කරන ලද පර්යේෂණ ක්රමයන් අතිශයින්ම ආත්මීයයි. සමීක්ෂණයේ ප්රතිඵල ප්රතිඵලවල විශ්වසනීයත්වය අඩුවීමට හේතු විය.

අනෙකුත් විචාරකයින් තර්ක කරන්නේ, සෘජු ලෙස නිරීක්ෂණය කළ නොහැකි හා නිවැරදිව මනිනු නොලැබෙන අභ්යන්තර ව්යාජ හැසිරීම් ගැන වැඩියෙන් සැලකිලිමත් වූ බවයි.

කෙසේවෙතත්, මෙම විවේචන අර්ථවත් නොවන බවයි. මනෝ විද්යාව පිළිබඳ සිතුවිලි මුල්ම ප්රධාන පාසල නිසා ව්යුහවාදය වැදගත් වේ. ව්යුහවාදී පාසලෙහි පර්යේෂණාත්මක මනෝවිද්යාව සංවර්ධනය කෙරෙහි බලපෑවේය.

ක්‍රියාකාරීත්වය යනු කුමක්ද?
ව්‍යුහවාදයට ප්‍රතිවිපාකයක් ලෙස හැඩගැස්වූ අතර විලියම් ජේම්ස් හා චාල්ස් ඩාවින්ගේ පරිණාමීය සිද්ධාන්තය දැඩි ලෙස බලපෑවේය. ක්රියාකාරීත්වය මානසික ක්රියාවලීන් වඩා ක්රමානුකූලව හා නිරවද්ය ලෙස විස්තර කිරීමට වෑයම් කරන ලදී.

සවිඥානකත්වයේ මූලිකාංග කෙරෙහි අවධානය යොමු කිරීම වෙනුවට ක්රියාධරයන් විඥානය හා හැසිරීමේ අරමුණ ඉලක්ක කර ගත්හ. අධ්යාත්මිකත්වය අධ්යාපනය තුළ ප්රගාඪ බලපෑමක් ඇති වූ පුද්ගල වෙනස්කම් අවධාරණය කරන ලදි.

ප්‍රධාන වැදගත් ක්රියාකාරී චින්තකයන් වූයේ විලියම් ජේම්ස් , ජෝන් ඩුවී , හාර්වේ කාර් සහ ජෝන් ඇන්ග්ලෙල් ය.

ක්රියාකාරීත්වයේ ශක්තීන් සහ විවේචන
ෆුන්ඩිට් විසින් වින්ඩඩ් විසින් වඩාත් ප්රසිද්ධියට පත් විණි. “එය සාහිත්යය, එය ලස්සනයි, නමුත් එය මනෝවිද්යාව නොවේ.” ඔහු ක්රියාකාරී විලියම් ජේම්ස් ” මනෝවිද්යා මූලධර්ම .”

ක්‍රියාකාරීත්වය මනෝවිද්යාව කෙරෙහි වැදගත් බලපෑමක් විය. එය චර්යාත්මක වාදය හා ව්යවහාරික මනෝවිද්යාව වර්ධනය කිරීම කෙරෙහි බලපෑවේය. ක්රියාකාරීත්වය අධ්යාපන පද්ධතියට බලපෑවේ විශේෂයෙන්ම දරුවන් සංවර්ධනය කළ යුතු මට්ටමට දරුවන් ඉගෙනගත යුතු බව ජෝන් ඩිවීගේ විශ්වාසයයි.

වචනයක්
වර්තමානයේ මෙම මුල්කාලීන පාසල් කිසිවක් තවමත් පැවතියද, ඔවුන් දෙදෙනාම නවීන විද්‍යාව ලෙස මනෝවිද්යාව පැන නැගීම කෙරෙහි වැදගත් බලපෑමක් ඇති කර ඇත. වොන්ඩට් සහ ටයිචර්ගේ ව්යුහවාදය මනඃකල්පිත විද්යාව වඩා ප්රායෝගික විද්යාව බවට පත් කිරීම සඳහා ක්රියාකලාපයක් ඉටු කළ අතර ජේම්ස්හි ක්රියාකාරීත්වය සැබෑ ප්‍රශ්න විසඳා ගැනීමේ ක්‍රියාවලිය මත මනෝවිද්යාව කෙරෙහි යොමු විය. ව්යුහවාදයේ හා ක්රියාකාරීත්වයේ කේන්ද්රය වටහා ගැනීමෙන්, අද දින එය මනෝවිද්යාව පැමින ඇති ආකාරය පිළිබඳ වැඩි ඇගයීමක් ලබාගත හැකිය.

උපුටා ගැනීමකි

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s